قزاقستان الفبای روسی را کنار می گذارد

به گزارش وبلاگ فناوری های نو، قزاقستان تا سال 2023 الفبای سیریلیک روسی را کنار می گذارد و به استفاده از الفبای لاتین باز خواهد گشت، اما این اقدام ممکن است با خطراتی فرهنگی و اجتماعی همراه باشد.

قزاقستان الفبای روسی را کنار می گذارد

از آسیا نیوز ایتالیا، این تصمیم را وزارت آموزش قزاقستان روز 16 آوریل ، 27 فروردین خاطرنشان کرد. این تصمیم اما ریسک تغییرات عظیم در شرایط باسوادی در کشور و همچنین ایجاد شکاف نسلی را به همراه دارد. پس از فروپاشی شوروی، جمهوری های مختلف پساشوروی بخصوص در آسیای میانه بسیاری از بنیادهای ایدئولوژیک و سیاسی را از دست دادند و همچنین مدلهای اجتماعی و مدنی هم دچار فروپاشی شد.

بحث مربوط به الفبا از سالها پیش در قزاقستان مطرح بوده و در چشم انداز سال 2023 تکمیل نگارش زبان قزاقی با الفبای لاتین در حال آماده سازی است.

این تصمیم خیلی محبوب نیست و به عنوان خواسته نخبگان محسوب می گردد. این تغییر که از سال 2012 پیشنهاد شده است، در سال 2017 به درخواست رئیس جمهور نورسلطان نظربایف آغاز شد.

کنار گذاشتن الفبای روسی دشواری ها و تناقض های زیادی با خود به همراه می آورد که این مسائل با سطح آموزشی اکثریت مردم آغاز می گردد که تا حد زیادی به زبان روسی و الفبای روسی مرتبط است. نسل جدید نیز از نسلهای قبلی جدا خواهد شد و همچنین بین گروههای قومی کشور نیز فاصله جدید الفبایی را به فاصله های زبانی اضافه خواهد نمود.

حتی شهروندانی که امروز با زبان قزاقی حرف می زنند برای شناسایی آن با الفبای لاتین مشکلاتی خواهند داشت زیرا قواعد تلفظی در دو الفبا بسیار متفاوت است. در زمان شوروی کتابهای زیادی چاپ شده است و کشورهای استقلال یافته امکانات و توان ادامه سیاستهای انتشاراتی را ندارند، بنابراین نسلهای آینده محکوم به خواندن کمتر و کمتر کتاب هستند.

لاتین سازی الفبا می تواند به نزدیکی بیشتر به ترکیه و سایر کشورهای همسایه که از همین شکل نوشتاری استفاده می نمایند منجر گردد اما خطر ایجاد اغتشاش (زبانی) بالا است و می تواند به بحران هویت ملی قزاق منجر گردد. در 30 سال گذشته هیچکدام از کشورهایی که نوشتار روسی را کنار گذاشته اند مزایای واقعی به دست نیاورده اند. ، ایرنا

منبع: ایران آنلاین

به "قزاقستان الفبای روسی را کنار می گذارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قزاقستان الفبای روسی را کنار می گذارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید