اقتصاد و فناوری متناسب با فراوری علم در دانشگاه ها رشد نکرده است ، هزینه کرد 13 میلیارد تومانی دانشگاه بوعلی در پژوهش از ابتدای 98

به گزارش وبلاگ فناوری های نو، رئیس دانشگاه بوعلی سینای همدان گفت: امروزه در حالی صحبت از فراوری علم می کنیم که در حوزه اقتصاد و مسائل فنی رتبه ای متناسب با فراوری علم کسب نکرده ایم.

اقتصاد و فناوری متناسب با فراوری علم در دانشگاه ها رشد نکرده است ، هزینه کرد 13 میلیارد تومانی دانشگاه بوعلی در پژوهش از ابتدای 98

به گزارش گروه دانشگاه وبلاگ فناوری های نو، یعقوب محمدی فر، رئیس دانشگاه همدان در آیین هفته پژوهش در دانشکده کشاورزی این دانشگاه با اشاره به اینکه دغدغه ما در بیستمین سال برگزاری مراسم هفته پژوهش، صرفا پژوهش نیست، بلکه بهره گیری از علم و فراوری ثروت از علم است.

محمدی فر با بیان اینکه با بیان اینکه دانشگاه بوعلی سینا در نسل میانی دانشگاه های کشور است؛ به طوری که مقدمه تأسیس آن به سال 1351 برمی شود و می توانیم بگوییم دوران میان سالی را شاهد هستیم، گفت: در کنار توسعه فیزیکی دانشگاه، بحث نیروی انسانی و اعضای هیئت علمی که موتور محرکه دانشگاه ها محسوب می شوند، مطرح است و خوشبختانه دانشگاه توانسته در عرصه دانشگاه های جامع کشور در رتبه هشتم ISC قرار بگیرد و در عرصه بین المللی در سال های اخیر دانشگاه به آهستگی به رنکینگ های متعدد از جمله تایمز و USNews و شانگ های پیوسته است.

رئیس دانشگاه بوعلی سینا بیان نمود: بنا به ضرورت های روز دانشگاه اقدامات جدی در راستای راه اندازی کارگروه اخلاق، سایت جدید دانشگاه، سایت و پورتال اساتید، بازنگری و تدوین آیین نامه ها و مسائلی از این دست را انجام گرفته است. دانشگاه از حوزه های دیگر نیز غفلت نورزیده و پیروز به کسب رتبه سیزدهم دانشگاه سبز دانشگاه های کشور در سال گذشته و سال جاری شده است.

وی یادآور شد: در کنار این موضوعات، بحث مسئولیت پذیری دانشگاه نیز مهم است و هیچ یک از رشته های ما نباید خود را جزیره ای جداگانه فرض نموده و جهت خود را تعیین کند؛ بلکه ما در قبال جامعه، اجتماع، جامعه علمی و جامعه بشری مسئولیتی داریم که باید به آن بپردازیم. امروز صحبت از فراوری علم می کنیم، اما متأسفانه در حوزه اقتصاد و مسائل فنی رتبه ای متناسب با رتبه فراوری علم کسب ننموده ایم.

محمدی فر با اشاره به اینکه امروز ما احتیاج داریم در سراسر دانشگاه های کشور دیوار ها و فاصله های دانشگاه را برداریم به طوریکه قسمتی از این دیوار فیزیکی بوده و بخش دیگر ترس ما از جامعه و ترس جامعه از ما است، گفت: شعار دانشگاه بدون دیوار را ابتدا به شکل معنوی آن سر می دهیم و در آینده ای نزدیک امیدوارم تمام دانشگاه های ما دیوار های خود را فرو بریزند همچنین ساخت دانشگاه با فاصله از شهر ها نوعی توهین به ساحت علم و دانشگاه است.

وی با بیان اینکه امروز به تدوین نقشه راهی برای تمام گروه های آموزشی و مأموریت گرا کردن تمام رشته های آموزشی احتیاج داریم، تأکید کرد: در خاورمیانه نفرین شده ای قرار داریم که احتیاج است از نظر علمی، نظامی، سیاسی و مالی بتوانیم امنیت کشور را در کوتاه مدت و بلندمدت تأمین کنیم، احتیاج داریم دانشگاه در این برهه حساس تاریخی نقش تاریخی خود را انجام دهد.

رئیس دانشگاه بوعلی سینا با اشاره به اینکه پژوهش های ما اغلب بدون هدف هستند و هدف کلانی را دنبال نمی نمایند که ما از آن ها بهره بردای جدی کنیم پس احتیاجمند ساماندهی در بخش پژوهش هستیم، تشریح کرد: در بحث فناوری احتیاج داریم از نیرو های جوان استفاده کنیم، نیروی جوان یک فرصت جدی است. ما احتیاج داریم به جوانانمان امید دهیم و این باید دغدغه تک تک ما باشد.

محمدی فر در سرانجام بیان نمود: بنیاد حامی خیرین دانشگاه تأسیس شده و در شروع فعالیت خود است، این بنیاد اکنون احتیاجمند یاری های فکری، مادی و معنوی در جهت استقلال دانشگاه و کم کردن وابستگی به بودجه های وقت است.

هزینه کرد 13 میلیارد تومانی دانشگاه بوعلی در پژوهش از ابتدای 98

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه بوعلی سینا نیز گفت: از ابتدای سال 98 تا کنون در مجموع حدود 13 میلیارد تومان در حوزه پژوهشی هزینه نموده ایم که از این میزان حدود دو میلیارد تومان مربوط به گرنت، 500 میلیون تومان تشویق مقاله، 400 میلیون خرید تجهیز و 174 میلیون بابت فرصت مطالعاتی بوده است.

غلامحسین مجذوبی در رابطه با صندلی دانشگاه در رتبه بندی های جهانی بیان نمود: خوشبختانه توانسته ایم در بسیاری از رتبه بندی ها شرکت کنیم، شاید رتبه خوبی نداشته باشیم، اما این رتبه بندی امکان دیده شدن در سطح جهانی را به ما می دهد. سال جاری در نظام رتبه بندی تایمز و USNews برای نخستین بار وارد شدیم همچنین در فهرست موثرترین دانشگاه های جهان در حوزه مهندسی مکانیک هستیم.

وی گفت: راه اندازی مرکز محاسبات و مرکز هم پیوند در زمینه IT بخشی از اقدامات حوزه مدیریت فناوری اطلاعات است به علاوه ما سایت جدید دانشگاه را در دانشکده مهندسی جانمایی و سامانه مانیتورینگ دانشگاه و سامانه پیشخوان را راه اندازی کردیم.

مجذوبی با بیان اینکه کل مقالات دانشگاه در ISI از ابتدا تا کنون 6822 عدد بوده، تعداد استنادات در ISI 78 هزار و 952 و در Scopus تعداد 87 هزار و 236 بوده است، اضافه نمود: استناد به اساتید ما در پایگاه ISI دکتر زلفی گل، دکتر افخمی، دکتر مرادی، دکتر جلالی و دکتر مدرکیان هستند.

وی به اقدامات اجرا شده در حوزه پژوهشی از جمله تأسیس مرکز زبان های خارجی، سامانه علم سنجی و تشکیل کمیته اخلاق پژوهشی در دانشگاه اشاره نمود و یادآور شد: فرایند اختراعات و فرصت مطالعاتی ما از سال 96 و 97 با کاهش اختراعات از 10 به شش و افزایش فرصت مطالعاتی از پنج به 15 روبرو بوده است.

مجذوبی با بیان اینکه چاپ کتاب از سال 92 فرایند نزولی داشت، اما از سال 96 فرایند صعودی گرفت و تقریبا دو برابر شد، گفت: پراستنادترین مقالات دانشگاه بوعلی سینا در ISI به ترتیب دکتر عزیزیان، دکتر مرادی و دکتر زلفی گل هستند. پرکارترین اساتید براساس جمع مقالات نمایه شده در سال 2018 دکتر زلفی گل و دکتر مدرکیان هستند، از 552 مقاله فراوری شده 171 مورد آن توسط 10 نفر از اعضای هیئت علمی فراوری شده است.

وی با اشاره به اینکه درصد همکاری های بین المللی ما 31 درصد بوده و تعداد مقالات مشترک نیز 182 مورد بوده است، اظهار کرد: پنج درصد اساتید 45 درصد مقالات، 10 درصد اساتید 64 درصد، 20 درصد اساتید 82 درصد، 41 درصد اساتید 100 درصد مقالات را فراوری می نمایند؛ یعنی 59 درصد در ISI و Scopus متأسفانه فراوریی ندارند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "اقتصاد و فناوری متناسب با فراوری علم در دانشگاه ها رشد نکرده است ، هزینه کرد 13 میلیارد تومانی دانشگاه بوعلی در پژوهش از ابتدای 98" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اقتصاد و فناوری متناسب با فراوری علم در دانشگاه ها رشد نکرده است ، هزینه کرد 13 میلیارد تومانی دانشگاه بوعلی در پژوهش از ابتدای 98"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید