چرا در حین پرواز، بدن رطوبت خود را از دست می دهد؟
به گزارش وبلاگ فناوری های نو، آیا شما هم در زمان پرواز احساس می کنید دهیدراته می شوید؟ دلیل این مشکل چیست و برای برطرف آنچه کار باید کرد؟
شاید متوجه شده باشید که وقتی ساعت های طولانی را در هواپیمای کامپوزیت و مدل نوی مانند ایرباس A350 یا بوئینگ 787 به سر ببرید، کمتر دچار جت لگ می شوید، پوست تان بهتر از چیزی که فکر می کردید به نظر می رسد و دیگر در دهان و بینی خود احساس خشکی نمی کنید.
برای فهمیدن دلیل این موضوع، اول باید شرح بدهیم که هوایی که در کابین تنفس می کنید ترکیبی از هوای خارج که وارد هواپیما می گردد و هوای بازیافت شده داخل کابین است. در هواپیماهای قدیمی تر، هوای خارج از کمپرسورهای موتور به داخل کابین دمیده می شوند، اما در بعضی از جت های مدرن مانند بوئینگ 787، هوا به صورت مستقیم وارد کابین می گردد.
شاید فکر کنید که هر چقدر درصد هوای تازه خارجی، بیشتر و درصد هوای بازیافت شده ای که قبلا در آن نفس کشیده اید، کمتر باشد ترکیب بهتری برای تنفس خواهد بود؛ اما لزوما این طور نیست؛ در خصوص فیلترهای هوایی که در هواپیماهای نو استفاده می گردد باید مفصل تر صحبت کرد که در این مقاله نمی گنجد، ولی موضوع مهم این است که هوای بازیافتی رطوبت بیشتری دارد.
کمی شکیبا باشید؛ چراکه جزئیات این موضوع شاید کمی مشمئز نماینده باشد، اما قطعا جالب است. رطوبت هوا در کابین، به خصوص بعد از برخاستن هواپیما از زمین، ناشی از تنفس شما و مسافران دیگر است. خبر خوب برای آن دسته از مسافرانی که در بخش عقب هواپیما جای گرفته اند این است که چون تعداد افرادی که با تنفس خود، رطوبت را وارد هوا می نمایند در این بخش از هواپیما بیشتر از بخش های دیگر است، هوای آن مرطوب تر از کلاس تجاری و کلاس درجه یک است.
کابین های بوئینگ 787 و ایرباس A350، به جای آلومینیومی که در نسل های قبلی هواپیما استفاده شده اند، از کامپوزیت هایی با فناوری بالا ساخته شده اند. به زبان ساده، ساخت هواپیماهای پلاستیکی به جای هواپیماهای فلزی به این معنی است که احتمال زنگ زدگی در آن کمتر است، بنابراین می توان رطوبت هوایی که در آن تنفس می گردد را تا 25 درصد افزایش داد. این نرخ در هواپیماهای قدیمی تر از 10 تا 20 درصد متغیر است، ولی رطوبت در خانه های مناطقی که دارای آب و هوای معتدل هستند، دارای 50 درصد رطوبت هستند.
هواپیماهای 787 و A350 بعلاوه می توانند فشار هوای داخل کابین را در ارتفاعات پایین تر تنظیم نمایند: در این هواپیماها تنظیم فشار هوا در 1800 متری انجام می گردد نه در ارتفاع 2400 متری که مربوط به هواپیماهای قدیمی تر است.
این میزان تفاوت در ارتفاع مثل تفاوت بین دنور یا مکزیکوسیتی با بوگوتا یا آدیس آبابا است؛ تفاوت 600 متری در ارتفاع، تفاوت زیادی در حال افراد و چگونگی واکنش پوست آن ها ایجاد می نماید و این یکی از همان دلایلی است که باعث محبوبیت هواپیماهای نو در میان مسافران شده است.
اما، اینکه شما سوار یک هواپیمای قدیمی شده باشید یا نو فرقی در اصل موضوع ایجاد نمی نماید: چگونه باید از خشک شدن آب بدن تان جلوگیری کنید؟ خب، اگر شما نسبت به دهیدراته شدن در خانه، به خصوص در زمستان، حساسیت داشته باشید، شاید در هواپیما هم همین طور باشید.
اولین ترفند برای برطرف این مشکل، نوشیدن آب زیاد است. کار دیگری که عاقلانه به نظر می رسد آن است که از نوشیدن کافئین خودداری کنید. اما اگر در نوشیدن قهوه با میزان مساوی آب، تعادل برقرار کنید هم خوب خواهد بود. اگر بینی شما خشک می گردد، می توانید از یک اسپری سالین (که محتوای آن فقط آب شور است) بهره ببرید یا اینکه با کمی آب، بینی خود را بشویید تا مرطوب گردد و شاید هم بهتر باشد که یک لوسیون خوب پوست و یک قمقمه کوچک آب هم به همراه داشته باشید.
هر زمان که احساس خشکی در بدن تان کردید، علاوه بر نوشیدن آب، کمی لوسیون به پوست تان بمالید و کمی هم سالین به بینی خود اسپری کنید. شاید کمی عجیب به نظر برسد؛ اما این ترفند تاثیر زیادی روی سلامتی شما خواهد داشت.
اگر قصد خرید بلیط هواپیما را دارید، می توانید بلیط مقرون به صرفه هواپیما به مقصدهای داخلی یا خارجی را با استفاده از موتور جستجوی بلیط وبلاگ فناوری های نو جستجو نموده و از فروشنده های معتبر بخرید.
منبع: کجارو / lonelyplanet