خودروها و تاریخچه آیرودینامیک شدنشان - گالری عکس
به گزارش وبلاگ فناوری های نو، هر جسمی که در هوا حرکت کند، تحت تاثیر قوانین حاکم بر آیرودینامیک قرار می گیرد. آیرودینامیک، علم نیروهای وارد بر سطح اجسام است که در معرض جریان هوا قرار می گیرند. نگاهی به تاثیر آیرودینامیک در خودروسازی:
آیرودینامیک، علم نیروهای وارد بر سطح اجسام است که هنگام حرکت در معرض جریان هوا قرار می گیرند. نیروهایی چون درگ (پسا یا پسار)، لیفت، گشتاور، مرکز فشار و ضریب فشار تاثیر بسزایی در کارآیی یک دستگاه دارند.
در سال های نخستین صنعت خودروسازی، مهندسین توجه خاصی به تاثیر آیرودینامیک بر کارایی خودروها و نداشتند. برای نمونه این ب ام و که در سال 1930 ساخته شده و موتور آن دارای قدرت 15 اسب بخار است بیشتر شبیه به یک جعبه است که بر روی چهار چرخ قرار گرفته است.
یکی از پارامترهای بسیار مهم در آیرودینامیک، مقاومت سیال در برابر حرکت یک جسم در آن است که به درگ و یا نیروی درگ شهرت دارد. نیروی درگ را نیروی پسا (پسار) نیز می نامند. این نیرو در جهت خلاف حرکت جسم، نسبت به سیال، وارد می شود و عموما باعث افت در کارآیی دستگاه می شود. شرایط آیرودینامیک خودروهای طراحی شده در یک کانال که به آن کانال باد گفته می شود مورد بررسی قرار می گیرد.
اولین اتومبیل نمایشی در تاریخ صنعت خودروسازی که تلاش شده است قوانین آیرودینامیک در آن مد نظر گرفته شود آلفا 40-60 اچ پی ساخت سال 1914 است. این خودرو برای یکی از اشراف بنام ماریو ریکوتی ساخته شده است که دارای بدنه آلومینومی است و سرعت آن تا 139 کیلومتر در ساعت می رسیده است. ضریب پسار این خودرو هنوز هم معین نیست.
ادموند رومپلر اتریشی در سال 1921 و در نمایشگاه خودرو برلین اتومبیلی با طرح قطره را به نمایش گذاشت. ضریب پسار 28 , 3 این خودرو برای آن زمان باورنکردنی بود. قطره متاسفانه پیروزیت تجاری نداشت و تنها 100 دستگاه از آن ساخته شد. تعداد زیادی از این اتومبیل در فیلم متروپولیس نابود شدند و امروز تنها دو دستگاه از آن باقی مانده که یکی در موزه مونیخ نگهداری می شود.
تاترا 87 در سال 1936 معرفی و بسرعت به نمادی از طراحی مبتنی بر آیرودینامیک در صنایع خودروسازی تبدیل شد. تاترا 87 که در چکسلواکی ساخته شد دارای ضریب پسار 36 ,0بود. خودرویی با سرعت بالا و مصرف کم که در سال های جنگ جهانی برای رانندگی اتوبان بسیار مناسب بود. تقریبا تا سال 1950.
در اولین اتومبیل خودروسازی ساب با نام ساب 92 تجربیات زیادی از صنعت هواپیماسازی بکار برده شد است، زیرا ریشه های اولیه این خودروساز در صنعت هوانوردی بوده است. ساب 92 در سال 1949 وارد تولید سریالی شد. این خودرو با ضریب پسار 30 , 0 دارای 2 در و چهار صندلی است. با اینکه موتور آن تنها 25 اسب بخار قدرت دارد، اما سرعت آن به 100 کیلومتر در ساعت می رسد.
وقتی سیتروئن دی سی در سال 1955 در نمایشگاه خودرو پاریس به نمایش درآمد، بسیاری از شباهت آن با سفینه فضایی سخن گفتند. سیتروئن دی سی در کنار طراحی زیبا، نوآوری فنر هیدرولیک و با ضریب پسار 37 , 0 از جذابیت بیشتری در مقابل رقبای دوران خود برخوردار بود.
شاید باور کردنی نباشد اما با توجه به شکل جعبه گونه آلفا رومئو جولیا که در سال 1962 تولید شده، ضریب پسار آن در کانال باد 34 , 0 است.
در نگاه اول سیتروئن جی اس که در سال 1970 عرضه شد، آنچنان آیرودینامیک به نظر نمی رسد. اما این لیموزین خانوادگی جادار دارای ضریب پسار 31 , 0 است که فنر هیدرولیک آن نیز راحتی زیادی به سرنشینان ارائه می دهد. از سیتروئن جی اس تا سال 1986 بیش از 2 و نیم میلیون دستگاه ساخته شد.
آئودی از سال 1982 به بعد چندین شگفتی آیرودینامیک ارائه کرد. ضریب پسار آئودی 100 سی3 در کانال باد 30 , 0بود. چهار سال بعد آئودی 80 بی 3 با ضریب پسار 29 , 0ارائه شد. خودروسازی اوپل هم با مدل های اومگا و کالیبرا پیروز شد خودروهایی با ضریب پسار 28 , 0 و 26 , 0 ارائه کند. متخصصین دهه هشتاد میلادی در قرن گذشته را دهه آیرودینامیک در صنعت خودروسازی نامگذاری کرده اند.
جنرال موتور EV1 را در سال 1996 به عنوان نخستین خودرو الکتریکی عرضه و تنها یک هزار دستگاه از آن ساخته شد. این اتومبیل که رسما فروخته نمی شد و تنها از طریق لیزینگ در اختیار مشتریان قرار می گرفت دارای ضریب پسار 19 , 0 است. با باطری های این خودرو امکان طی مسافت 230 کیلومتر وجود داشت.
تسلا مدل اس یک خودرو الکتریکی است که با آن تاریخ خودروسازی تغییر کرد. ایلان ماسک، کارآفرین و مخترع صاحب کارخانه تسلا به همراه فرانس فون هولتز هاوزن که طراح تسلا است خودرویی را ساختند که ضریب پسار آن در سال 2012 بالغ بر 24 , 0 بود. ضریبی که لیموزین های ساخت تسلا و مرسدس بنز رکورد جهانی آن را بطور مشترک در اختیار دارند. برد باطری های این خودرو به 600 کیلومتر می رسد.
مرسدس بنز با لیموزین کلاس آ در سال 2018 خودرویی را وارد بازار کرده است که ضریب پسار شگفتی آور آن 22 , 0 است. برای رسیدن به چنین رقمی تمهیدات بسیاری اندیشیده شده است. برای مثال زیر ماشین در قسمت شاسی و موتور کاملا پوشیده شده است. پوشش حدفاصل بین چراغ ها با بدنه نیز از دیگر تغییرات است.
منبع: یک پزشک