حمایت از ایده های فناورانه برای کاهش آلاینده ها
به گزارش وبلاگ فناوری های نو، عباس اسماعیلی دبیر کارگروه محیط زیست ستاد توسعه فناوریهای آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و استاد دانشگاه تربیت مدرس (گروه محیط زیست) در تبادل نظر با خبرنگاران در مورد پدیده آلودگی های هوا اظهار کرد: مشکل آلودگی هوا یک مشکل چند جانبه است که تحت تاثیر عوامل انسانی، طبیعی، درونی و بیرونی قرار می گیرد.
وی با بیان اینکه این آلودگی هوا یک موضوع پیچیده ای است که با یک نسخه واحد، قابل حل نیست، مطرح کرد: برای کاهش میزان آلودگی هوا دو راه چاره اساسی وجود دارد؛ یکی حذف عامل آلاینده ها و منابع انتشار و دیگری به کارگیری فناوریهای کاهش آلودگی های ناشی از مصرف.
اسماعیلی در مورد روش اول مبنی بر حذف عامل آلاینده ها و منابع انتشار اظهار داشت: هرگونه اقدامی که منجر به کاهش مصرف شود اعم از موقت یا دائم، نظیر محدودیت های ترافیکی، تعطیلی صنایع آلاینده، جلوگیری از ورود خودروهای فرسوده و دودزا به خیابان ها که درحال حاضر کم و بیش اجرا می شود می تواند مسکنی در شرایط بحرانی باشد.
وی با بیان اینکه هوای کلان شهرهایی نظیر تهران در زمان وارونگی هوا به ویژه در فصول سرد سال، ظرفیت بسیار پایینی در پذیرش آلودگی نسبت به شرایط مطلوب بارانی و یا اقلیمی مناسب دارد، گفت: بایستی براساس پیش بینی های سازمان هواشناسی چندروز قبل از بحرانی شدن محدودیتهای ترافیکی اعمال شود.
وی اضافه نمود: اگرچه محدودیت زوج و فرد کردن خودروها یاری مختصری در بهبود شرایط بحرانی دارند ولی فراموش نکنیم تا چندسال آینده، تراکم زوج و فرد هم کارآیی نخواهد داشت چون به عنوان مثال اگر اکنون مجموعا 2 میلیون زوج و فرد داشته باشیم تا چندسال دیگر تعداد خودروهای زوج و فرد هر کدام به تنهایی برابر مجموع تعداد چند سال قبل خود خواهند بود.
استاد دانشگاه تربیت مدرس (گروه محیط زیست) ادامه داد: افزایشی که سالانه وارد سیستم حمل و نقل شهری شده و به وضوح آن را به صورت گره های ترافیکی احساس می کنیم و آنچه به عنوان معضل آلودگی هوا در شرایط بحرانی از آن یاد می کنیم تنها بخشی از اثرات حاد آن است؛ در حالیکه اثرات مزمن و درازمدت آن که از نظرها پنهان است در سال های آینده می تواند مسائل جدی و خطرناکی برای ما و به ویژه فرزندانمان در شکل بروز انواع سرطان ها به وجود بیاورد.
وی با بیان اینکه با این مسائل بار سنگین هزینه ای بر دوش دولت و خانواده ها می افتد، مطرح کرد: لذا پیشنهاد می شود در جهت کاهش ظرفیت خودروها و پلاک گذاری در کلان شهرها فکر اساسی شود. مسئله دیگری که از نظرها نباید دور باشد مشکل فرهنگی و آموزشی است که احتیاج به حمایت و همکاری شهروندان دارد تا از سفرهای غیرضروری در همه زمان ها به ویژه، زمان های بحرانی بپرهیزند؛ از سوی دیگر هم دولت شتاب بیشتری درجهت کاهش انتشار آلودگی به وسیله بهبود ناوگان حمل ونقل عمومی، به روز کردن فراوریات داخلی جایگزینی به وسیله انرژی های پاک بدهد.
استفاده از فناوری در کاهش و حذف آلاینده ها
دبیر کارگروه محیط زیست ستاد توسعه فناوریهای آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تاکید نمود: راه چاره دوم که درجهت کاهش و بهبود نسبی کیفیت هوا می انجامد، بهره گیری از تمام ظرفیت های فناورانه شرکتهای دانش بنیان و پژوهشگران است.
استاد دانشگاه تربیت مدرس (گروه محیط زیست) در ادامه به نقش ستاد در توسعه فناوریهای حوزه محیط زیست برای کاهش آلودگی ها گفت: این ستاد فراخوانی را به تازگی آماده نموده تا پژوهشگران و محققان، شرکتهای دانش بنیان که ایده های فناورانه برای یاری به کاهش آلاینده ها در کلان شهرها دارند طرح های خود را به ستاد ارسال نمایند، تا پس از داوری و ارزیابی اولیه در صورت تایید برای مرحله اجرای پایلوت مورد حمایت ستاد قرار گیرند.
دبیر کارگروه محیط زیست ستاد توسعه فناوریهای آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست اضافه نمود: نظر به پیچیدگی خاص بحران آلودگی ناشی از مسایل صنعت، مالی، اجتماعی و اقلیمی درمان ریشه ای آن احتیاج به یک برنامه مدون و همکاری همه جانبه سازمان ها و جامعه در یک دوره زمانی چند ساله دارد.
اسماعیلی با اشاره به طرح هایی که مد نظر ستاد برای حمایت در راستای کاهش آلودگی هاست خاطر نشان کرد: هر طرح فناورانه که منجر به کاهش آلاینده ها، کاهش منابع مصرفی سوخت های فسیلی اعم از سیستمهای ثابت و متحرک شود می تواند مورد حمایت ستاد قرار گیرد.
طرحی که تا پایلوت اجرایی شد
اسماعیلی در ادامه به عنوان نمونه به طرح فراوری کاتالیست قابل نصب در اگزوز وسایل نقلیه موتوری که از سوی ستاد در راستای یاری به کاهش آلودگی هوا در مرحله پایلوت مورد حمایت نهاده شد اشاره نمود و گفت: از این کاتالیست می توان در بهبود کیفیت گازهای خروجی خودروها استفاده کرد تا آلایندگی حاصل از سوخت خودرو را به حداقل کاهش دهد.
به گفته وی، ضمانت اجرایی این طرح های فناورانه در حوزه آلودگی هوا به سیستم های دولتی بر می شود. طرحهای فناورانه ای که از سوی سازمان های بهره بردار پیشنهاد و حمایت شوند در اولویت حمایت ستاد نیز قرار خواهند گرفت.
استاد دانشگاه تربیت مدرس (گروه محیط زیست) خاطر نشان کرد: تفاهم نامه ای با سازمان محیط زیست داریم که امیدواریم منجر به همکاری های خوبی در حوزه کاهشی آلودگی هوا و آب در محیط زیست شود. اما آنچه که در حوزه ماست یاری به فناوریهایی است که نوع آلودگی را به هر طریق در یک صنعت و سیستم حمل و نقل کاهش دهد ولی مابقی بر عهده سازمان های اجرایی است.
طرح هایی که از تایید ستاد رد شده اند
به گفته اسماعیلی تا به امروز پروژه های متعددی در مورد برطرف آلودگی هوا، آب و تثبیت ریزگرد به ستاد آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست رسیده که تعدادی اتمام و بعضی درحال انجام هستند.
نقش ستاد در اجرای طرح های فناورانه
دبیر کارگروه محیط زیست ستاد توسعه فناوریهای آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری اضافه نمود: مهمترین برنامه ستاد حمایت و پشتیبانی از پروژه های فناورانه در چارچوب اهداف سند ستاد است که بخش زیادی از آن در حوزه محیط زیست به ویژه آلودگی های آب، خاک و هوا را شامل می شود.
وی تاکید نمود: برای کاهش انتشار آلایندگی الزاما تمامی راه چارهها نباید فناورانه باشد ابعاد مدیریتی ساده در بعضی موارد نتیجه بهتری از راهکار های فناورانه دارد؛ به عنوان مثال در یک اکوسیستم مرتعی و چراگاه برای تعلیف انواع دام ها معین ظرفیت می شود تا بر اثر چرای بی رویه تخریب نشود. چگونه اجازه داده می شود اینگونه بی حد و حساب به تراکم خودرو در اغلب کلانشهر ها به ویژه تهران که از نظر اقلیمی در فصول سرد سال به شدت آسیب پذیراست همه ساله اضافه شود. آیا هرگز خسارات پیدا و پنهان آن را ارزیابی نموده ایم آنهم در مقابل کدام مزیت ها؛ اقدامی که کاهش آن احتیاج به فناوری نداشته و صرفا یک برنامه ریزی مدیریتی است.
منبع: خبرگزاری مهر