این عکس 717 گیگاپیکسلی باکیفیت ترین عکس تهیه شده از آثار هنری است

به گزارش وبلاگ فناوری های نو، موزه ملی آمستردام یک عکس تعاملی از نقاشی گشت شبانه (The Night Watch) اثر رامبرانت با رزولوشن خیره کننده 717 گیگاپیکسل منتشر نموده است. این موزه ادعا می نماید که این عکس بالاترین وضوح تصویر از آثار هنری است که تا کنون گرفته شده است.

این عکس 717 گیگاپیکسلی باکیفیت ترین عکس تهیه شده از آثار هنری است

این عکس به عنوان بخشی از عملیات گشت شبانه (Operation Night Watch)، بزرگ ترین و جامع ترین تحقیق درباره شاهکار رامبرانت (Rembrandt) یعنی تابلوی گشت شبانه یا نگهبان شب (The Night Watch) تهیه شده است. هدف این برنامه که از سال 2019 شروع شده است، حفظ بهینه این نقاشی برای آینده است. سال گذشته این تیم با استفاده از هوش مصنوعی بخش هایی از نقاشی را که در گذشته به علت حملات متعدد به نقاشی از بین رفته بود، بازسازی کردند.

بالاترین وضوح عکس از آثار هنری

به گفته موزه ملی آمستردام یا موزه رایکس (Rijksmuseum)، با وضوح 717 گیگاپیکسل و داشتن 717 میلیارد پیکسل، فاصله بین دو پیکسل در عکس تنها 5 میکرومتر (0.005 میلی متر) است و این یعنی میزان هر پیکسل در این عکس کوچک تر از گلبول قرمز انسان است.

این موزه برای این کار از یک دوبین 100 مگاپیکسلی هاسلبلاد اچ6دی-400ام اس (Hasselblad H6D-400MS) استفاده کرد تا 8439 عکس جداگانه بگیرد که هر کدام با ابعاد 5.5 سانتی متر در 4.1 سانتی متر هستند. سپس این عکس ها با استفاده از هوش مصنوعی به هم متصل شدند تا تصویر نهایی را شکل دهند. حجم فایل نهایی این تصویر غول پیکر به 5.6 ترابایت می رسد.

شات های تکی دارای عمق میدان 125 میرومتر (1.8 میلی متر) بودند. موزه رایکس شرح داد که برای اطمینان از فوکوس بودن هر عکس، ابتدا سطح نقاشی با استفاده از لیزر اسکن و دوربین هم پیش از گرفتن عکس به خوبی تنظیم شد. بلافاصله پس از گرفتن هر عکس هم یک شبکه عصبی، رنگ و وضوح تصویر را آنالیز می کرد.

تاکو دیبیتس (Taco Dibbits) مدیر موزه رایکس یا موزه امپراتوری گفت: یک بار دیگر پژوهشگران عملیات گشت شبانه پیروز شدند تا مرزهای توانایی ها را پیش ببرند. به لطف این تصویر، مردم می توانند در جزئیات حتی کوچک تر از قبل، از شاهکار رامبرانت لذت ببرند.

طراحی شده برای امکان تحقیقات بیشتر

به گفته موزه، این عکس تازه به میزان ای واضح است که شبکه های عصبی اکنون می توانند نقاشی را خیلی سریع از نظر شباهت در ذرات رنگدانه یا نقشه برداری از همه صابون های سربی به کار رفته در آن آنالیز نمایند که با عکس قبلی امکان پذیر نبود.

به گفته موزه رایکس فاز دوم این پروژه 19 ژانویه (29 دی) شروع می گردد و طی آن تیم با استفاده از اطلاعاتی که اکنون به لطف عکس با وضوح بالای تازه در اختیار دارد، به کار بازسازی خود روی نقاشی ادامه خواهد داد.

تصویر قابل مرور و با وضوح کامل را می توان در وب سایت موزه رایکس مشاهده کرد.

عکس ها: بخش هایی از عکس 717 گیگاپیکسلی از نقاشی گشت شبانه رامبرانت

Credit: Rijksmuseum

منبع: Peta Pixel

منبع: دیجیکالا مگ

به "این عکس 717 گیگاپیکسلی باکیفیت ترین عکس تهیه شده از آثار هنری است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این عکس 717 گیگاپیکسلی باکیفیت ترین عکس تهیه شده از آثار هنری است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید