شروع تست های بوئینگ 737 مکس
به گزارش وبلاگ فناوری های نو، بوئینگ و FAA پس از سقوط های مرگبار بوئینگ 737 مکس تست های این هواپیما را آغاز کردند. بوئینگ 737 مکس از مارس سال 2019 در تمام جهان زمین گیر شده بود.
وبلاگ فناوری های نو - علی محمدی: بوئینگ و سازمان هوانوردی فدرال آمریکا FAA انجام آزمایش روی بوئینگ 737 مکس را دوباره شروع کردند.
این هواپیما پس از دو سانحه مرگبار که منجر به کشته شدن 346 نفر در سال های 2018 و 2019 شده بودند، زمین گیر شد.
پیش بینی می گردد این تست ها تا 3 روز طول بکشند.
به گفته FAA بعضی کارهای اساسی در خصوص این هواپیما هنوز باقی مانده است.
همچنین FAA هر چقدر که لازم باشد زمان برای آنالیز کارها و اقدامات بوئینگ صرف خواهد نمود.
اگر نتایج تست ها رضایت بخش باشد، در این صورت ما دستور زمین گیر شدن هواپیماها را لغو خواهیم کرد.
در این صورت هواپیماهای استاندارد سازی شده، دوباره اجازه پرواز پیدا نمایند.
اولین پرواز آزمایشی در روز دوشنبه در سیاتل انجام شد.
خلبانان آزمایشی هواپیما را به حالت واماندگی (استال) درآوردند، تا عملکرد سیستم MCAS بویینگ 737 مکس را تست نمایند.
این نرم افزار مقصر در دو سانحه اخیر این هواپیما شناخته شده است.
بوئینگ 737 به فاصله کمی پس از ایرباس 320 نئو معرفی گردید.
ایرباس مدل 320 نئو را در سال 2010 به عنوان نسخه ای جدید از 320 معرفی کرد.
بوئینگ نیز برای اینکه یک هواپیمای جدید طراحی نکند، تصمیم گرفت تا هواپیمای قدیمی خود یعنی 737 را بروز رسانی کند.
پس تصمیم گرفته شد نسخه جدیدی از آن را با موتور عظیم تر که در جلوی بال ها نصب می گردد، معرفی کند.
تصمیم بوئینگ سبب شد 737 زودتر از رقیب خود یعنی ایرباس 320 نئو وارد بازار گردد.
ولی این هواپیما با مسائل متعددی روبرو شد که در نهایت به حوادث مرگباری منجر شدند.
دلیل سقوط و پنهانکاری بوئینگ 737 مکس
بوئینگ برای برطرف مشکل واماندگی در 737 مکس اقدام به طراحی نرم افزار MCAS نموده بود.
ولی بوئینگ وجود این نرم افزار را از FAA و خلبانان پنهان نموده بود.
دلیل این موضوع کاهش هزینه های آموزشی هواپیما بود.
اولین سقوط 737 مکس در اکتبر سال 2018 رخ داد.
در این حادثه مرگبار یک هواپیمای لاین ایر در جاکارتا اندونزی با 189 مسافر سقوط کرد.
هواپیمای دوم متعلق به خطوط هوایی اتیوپی بود.
این هواپیما در مارس 2019 تنها 6 دقیقه پس از برخاستن از فرودگاه کنیا سقوط کرد و تمام 157 سرنشین آن کشته شدند.
به فاصله کوتاهی پس از این سقوط تمام هواپیماهای 737 در دنیا زمین گیر شدند.
پس از سوانح، بوئینگ به طور گسترده مورد بازرسی و پیگرد قانونی نهاده شد و مدیرعامل این شرکت دنیس مویلنبرگ نیز مقصر شناخته شد.
با این وجود علیرغم توقف فراوری 737 مکس برای چند ماه، بوئینگ فراوری دوباره این هواپیما را از ماه می شروع کرد.
FAA نرم افزارهای متعددی را در این هواپیما پیدا کردند و به همین دلیل 737 مکس باید تست های پروازی را از اول بگذراند.
در خصوص 737 مکس هم اشاره کنیم که این هواپیمای باریک پیکر تجاری قابلیت حمل 158 تا 230 مسافر را در چیدمان های گوناگون دارد.
طول این هواپیما در نسخه های متعدد بین 35 تا 43 متر است.
فاصله دو نوک بال های آن نیز حدود 40 متر است.
ارتفاع این هواپیما 12.3 متر و وزن آن بین 80 تا 89 تن است.
بوئینگ 737 مکس از دو موتور سی اف ام اسنترنشنال LEAP-1B استفاده می نماید که هر یک 119 تا 130 کیلونیوتن رانش دارند.
برد این هواپیما نیز بسته به نسخه، بین 7 هزار و 130 کیلومتر تا 6 هزار و 110 کیلومتر متغیر است.
با بهترین جنگنده های آمریکایی آشنا شوید
ایرباس 321 ویتنامی دچار حادثه شد
نگاهی به تاریخچه هواپیمای عمود پرواز
منبع: theverge
منبع: بیت ران